(Πρώτα πρέπει
να πω για τους αφελείς ότι : η μαντεία
είναι η πρόβλεψη για το μέλλον , ενώ η
μαγεία είναι για να βλάψει ή να αποκτήσει
κάτι κάποιος ή κάποια ! )
Η μαντεία
στην αρχαία Ελλάδα – άρα και στα Μέγαρα
– αναπτύχθηκε όπως βλέπουμε ιστορικά
από την αρχή των ανθρώπων . Στη Μαντική
τέχνη υπήρχαν διάφοροι τρόποι και
μέθοδοι . Τα Μαντεία - που ήταν η φυσική
εξέλιξη - λειτουργούσαν σχεδόν σε κάθε
περιοχή της αρχαίας Ελλάδας , αρκετά
από αυτά έφτασαν σε μεγάλη ακμή και
λαμπρότητα .
Οι πληροφορίες
λόγω της ιδιαιτερότητας της Μαντικής
Τέχνης σπανίζουν οπότε δεν γνωρίζουμε
αρκετά .
Ας δούμε τα
στοιχεία που έχουμε για τα Μέγαρα .
ΠΑΥΣΑΝΙΑΣ
''Αττικά'' (Μεγαρικά) κεφάλαιο 43 παρ. 1-2
'' Και Αρτέμιδος
ιερόν ο Αγαμέμνων εποίησε (ενταύθα)
ηνίκα ήλθε Κάλχαντα οικούντα εν Μεγάροις
εξ Ίλιον έπεσθαι πείσων '' !
Μετ. Και
ιερόν της Αρτέμιδος ο Αγαμέμνων
κατασκεύασε , όταν ήλθε δια να πείση τον
Κάλχαντα τον κατοικούντα εις τα Μέγαρα
, να ακολουθήσει ( αυτόν) εις το Ίλιον (
στην Τροία) !
Όπως βλέπουμε
ο Μάντης ΚΑΛΧΑΣ ο σπουδαιότερος όλων
κατά την αρχαιότητα που ήταν από τη
γενιά των Αμυθαονιδών ασκούσε την
Μαντική Τέχνη στα Μέγαρα γύρω στο 1100
π.Χ. (πιθανότατα κατά κάποιους να ήταν
Μεγαρίτης ) όπως ήταν φυσικό στα Μέγαρα
που ζούσε θα είχε πολλούς άξιους μαθητές
.
Στην περιοχή
Αιγόσθενα (Πόρτο Γερμανό ) της Μεγαρικής
συμπολιτείας υπήρχε μία ακόμα ισχυρή
προσωπικότητα της Μαντικής Τέχνης ήταν
ο Μελάμπους (αυτός που είχε μαύρα πόδια)
. Στα Αιγόσθενα είχε Μαντείο γύρω στα
1500 π.Χ. ο Μελάμπους ήταν γενάρχης
ολόκληρου ''μαντικού γένους'' των
Μελαμποδιδών που διέσωσε τη Διονυσιακή
θρησκεία .
Κατά την
εποχή του Πελοποννησιακού πολέμου 431-
404 π.Χ. στα Μέγαρα την Μαντική Τέχνη
ασκούσε ο Δορίλειος ο οποιος κατοικούσε
κάπου κοντά στη Κρήνη του Θεαγένη . Η
τεχνική του Δορίλειου ήταν με 5 ελάσματα
που είχαν μεταλλικές ακίδες στο κέντρο
. Με κατάλληλους χειρισμούς και προσευχές
οι ακίδες έγερναν και έπαιρναν θέσεις
και ο Δορίλειος έβγαζε τα συμπεράσματα
του .
Επίσης υπάρχει
ιστορική αναφορά ότι στα Μέγαρα και
συγκεκριμένα στο λόφο Αλκάθου (Αγ.
Δημητρίου ) μέσα στην Ακρόπολη , πριν το
600 π.Χ. υπήρχε Μάντης ο οποίος ήταν τυφλός
και οι χρησμοί του ήταν πάντοτε σωστοί
. Ο Μάντης που στο πέρασμα του χρόνου το
όνομά του και η τεχνική του δεν μας είναι
γνωστά έχαιρε μεγάλης εκτίμησης και
δέους !
Το σπουδαιότερο
γραπτό στοιχείο που έχουμε για τα Μέγαρα
και την μαντική Τέχνη είναι από τον
Παυσανία στο κεφάλαιο 40 παρ. 6
''Μετά δε το
τέμενος του Διός , (δηλαδή μετά την Κρήνη
του Θεαγένους) οι ανελθόντες εις την
ακρόπολην η οποία από τον Φορωνέως Καρός
(δηλαδή το 1500 π.Χ. ) καλείτε και μέχρις
της εποχής μου ( 130 μ.Χ. ) ακόμη Καρία (
Λόφος Προφήτη Ηλία ) συναντά μεν ναόν
του Διονύσου Νυκτελίου , έχει δε
κατασκευασθή ιερόν Αφροδίτης επιστροφίας
και μαντείον καλούμενον της Νυκτός
και ναός χωρίς οροφή του Διός Κονίου
''.
Όπως λέει
ο Παυσανίας στα Μέγαρα υπήρχε Μαντείο
, αυτό φυσικά θα είχε ιερείς , μάντεις ,
οινοσκόπους , ιέρειες πυθίες κ.λ.π. Το
μαντείο φυσικά ήταν ενεργό στα χρόνια
της Ρωμαιοκρατίας διαφορετικά ο
Παυσανίας δεν θα το ανάφερε !
Περισσότερα για το μαντείο νυκτός : http://istoriatonmegaron.blogspot.gr/2012/07/blogpost_2464.html
ΠΗΓΗ : ΟΙ ΜΑΝΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΣΤΑ ΜΕΓΑΡΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ
ΜΕΛΕΤΗ Σ. ΠΑΠΑΣΙΔΕΡΗ
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου