(Πρώτα πρέπει
να πω για τους αφελείς ότι : η μαντεία
είναι η πρόβλεψη για το μέλλον , ενώ η
μαγεία είναι για να βλάψει ή να αποκτήσει
κάτι κάποιος ή κάποια ! )
Η μαντεία
στην αρχαία Ελλάδα – άρα και στα Μέγαρα
– αναπτύχθηκε όπως βλέπουμε ιστορικά
από την αρχή των ανθρώπων . Στη Μαντική
τέχνη υπήρχαν διάφοροι τρόποι και
μέθοδοι . Τα Μαντεία - που ήταν η φυσική
εξέλιξη - λειτουργούσαν σχεδόν σε κάθε
περιοχή της αρχαίας Ελλάδας , αρκετά
από αυτά έφτασαν σε μεγάλη ακμή και
λαμπρότητα .
Οι πληροφορίες
λόγω της ιδιαιτερότητας της Μαντικής
Τέχνης σπανίζουν οπότε δεν γνωρίζουμε
αρκετά .
Ας δούμε τα
στοιχεία που έχουμε για τα Μέγαρα .
ΠΑΥΣΑΝΙΑΣ
''Αττικά'' (Μεγαρικά) κεφάλαιο 43 παρ. 1-2
'' Και Αρτέμιδος
ιερόν ο Αγαμέμνων εποίησε (ενταύθα)
ηνίκα ήλθε Κάλχαντα οικούντα εν Μεγάροις
εξ Ίλιον έπεσθαι πείσων '' !
Μετ. Και
ιερόν της Αρτέμιδος ο Αγαμέμνων
κατασκεύασε , όταν ήλθε δια να πείση τον
Κάλχαντα τον κατοικούντα εις τα Μέγαρα
, να ακολουθήσει ( αυτόν) εις το Ίλιον (
στην Τροία) !
Όπως βλέπουμε
ο Μάντης ΚΑΛΧΑΣ ο σπουδαιότερος όλων
κατά την αρχαιότητα που ήταν από τη
γενιά των Αμυθαονιδών ασκούσε την
Μαντική Τέχνη στα Μέγαρα γύρω στο 1100
π.Χ. (πιθανότατα κατά κάποιους να ήταν
Μεγαρίτης ) όπως ήταν φυσικό στα Μέγαρα
που ζούσε θα είχε πολλούς άξιους μαθητές
.
Στην περιοχή
Αιγόσθενα (Πόρτο Γερμανό ) της Μεγαρικής
συμπολιτείας υπήρχε μία ακόμα ισχυρή
προσωπικότητα της Μαντικής Τέχνης ήταν
ο Μελάμπους (αυτός που είχε μαύρα πόδια)
. Στα Αιγόσθενα είχε Μαντείο γύρω στα
1500 π.Χ. ο Μελάμπους ήταν γενάρχης
ολόκληρου ''μαντικού γένους'' των
Μελαμποδιδών που διέσωσε τη Διονυσιακή
θρησκεία .
Κατά την
εποχή του Πελοποννησιακού πολέμου 431-
404 π.Χ. στα Μέγαρα την Μαντική Τέχνη
ασκούσε ο Δορίλειος ο οποιος κατοικούσε
κάπου κοντά στη Κρήνη του Θεαγένη . Η
τεχνική του Δορίλειου ήταν με 5 ελάσματα
που είχαν μεταλλικές ακίδες στο κέντρο
. Με κατάλληλους χειρισμούς και προσευχές
οι ακίδες έγερναν και έπαιρναν θέσεις
και ο Δορίλειος έβγαζε τα συμπεράσματα
του .
Επίσης υπάρχει
ιστορική αναφορά ότι στα Μέγαρα και
συγκεκριμένα στο λόφο Αλκάθου (Αγ.
Δημητρίου ) μέσα στην Ακρόπολη , πριν το
600 π.Χ. υπήρχε Μάντης ο οποίος ήταν τυφλός
και οι χρησμοί του ήταν πάντοτε σωστοί
. Ο Μάντης που στο πέρασμα του χρόνου το
όνομά του και η τεχνική του δεν μας είναι
γνωστά έχαιρε μεγάλης εκτίμησης και
δέους !

''Μετά δε το
τέμενος του Διός , (δηλαδή μετά την Κρήνη
του Θεαγένους) οι ανελθόντες εις την
ακρόπολην η οποία από τον Φορωνέως Καρός
(δηλαδή το 1500 π.Χ. ) καλείτε και μέχρις
της εποχής μου ( 130 μ.Χ. ) ακόμη Καρία (
Λόφος Προφήτη Ηλία ) συναντά μεν ναόν
του Διονύσου Νυκτελίου , έχει δε
κατασκευασθή ιερόν Αφροδίτης επιστροφίας
και μαντείον καλούμενον της Νυκτός
και ναός χωρίς οροφή του Διός Κονίου
''.
Όπως λέει
ο Παυσανίας στα Μέγαρα υπήρχε Μαντείο
, αυτό φυσικά θα είχε ιερείς , μάντεις ,
οινοσκόπους , ιέρειες πυθίες κ.λ.π. Το
μαντείο φυσικά ήταν ενεργό στα χρόνια
της Ρωμαιοκρατίας διαφορετικά ο
Παυσανίας δεν θα το ανάφερε !
Περισσότερα για το μαντείο νυκτός : http://istoriatonmegaron.blogspot.gr/2012/07/blogpost_2464.html
ΠΗΓΗ : ΟΙ ΜΑΝΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΣΤΑ ΜΕΓΑΡΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ
ΜΕΛΕΤΗ Σ. ΠΑΠΑΣΙΔΕΡΗ
Πολύ μου αρέσει να διαβάζω για αρχαιοελληνικά μαντεία. Όμως αναρωτιέμαι, υπάρχουν τέτοια και σήμερα κάπου κρυμμένα, μόνο για κρατική χρήση ας πούμε; Το λέω γιατί επι Ρωμαιοκρατίας κάψαν όλα τα μαγικά και μαντικά βιβλία του λαού, ώστε να υπάρχουν τέτοια διαθέσιμα μόνο στους εξουσιαστές.
ΑπάντησηΔιαγραφή